این سری توافق نامه شامل تمام مواردی است که در هر مرحله از ارتباط شما با کدگرافیک ممکن است؛ پذیرش هر سطح از رابطه با کدگرافیک به منزله موافقت کامل با تمامی مفاد توافق نامه مربوط به آن سطح است. کدگرافیک هیچ مسئولیتی از عدم اطلاع شما از مطالب ذکر شده در زیر ندارد؛ بنابراین لطفا بخش های مربوطه را با توجه لازم و به طور دقیق مطالعه فرمایید.
تعاریف
در این توافقنامه اصطلاحات و عبارات زیر اینگونه معنا میشوند:
- ما: افرادی که در مجموعه کدگرافیک حضور دارند، یعنی طراحان فونت، توسعه دهندگان، فروشندگان، برنامه نویسان و...
- طراح صرف: طراح فونت خام
- طراح گرافیکی: طراح فونت گرافیکی
- طراح تام: طراح فونت کامل
- اصلاح کننده: مسئول تبدیل فونت خام به تصاویر گرافیکی با ابعاد دقیق و اصلاح ناهماهنگی آن
- توسعه دهنده: فردی که تصاویر گرافیکی را به فونت وب(WOFF) یا دسکتاپ(TTF/OTF) تبدیل می کند
- پرزنتر: مسئول تهیه پیشنمایش مناسب از فونت به همراه متنی که توصیف خوبی از آن باشد
- محصول: هرگونه فونت کدگرافیک اعم از رایگان و غیررایگان(یا اختصاصی)
- کاربر: فردی که از محصولات کدگرافیک به طور مستقیم یا غیر مستقیم استفاده می کند
- اطلاعات شخصی: اطلاعاتی که کاربر به صورت عمومی منتشر نمی کند شامل نام حقیقی/صمت حقوقی
- فرم سفارش: فرایند پاسخگویی به پرسش های مطرح شده در وب یا سوالات پشتیبانی فروش
- فونت لایه باز: فونتی که اجزای آن به صورت جداگانه منتشر می شوند(این فونت می تواند PNG، JPG، PSD و AI باشد)
- تایپ فونت: فونت کامل که حروف در آن با تایپ عادی قابل استفاده است
توافق نامه شماره یک: توافق طراحان صرف (پیوست 1 را نیز مطالعه کنید)
با توجه هدف طراح از ارتباط با کدگرافیک این توافق به دو بخش تقسیم می گردد که طراح بعد از انتخاب در این مرحله در مبحث فروش نیز حق انتخاب دارد(شرایط شماره گذاری شده خاص و باقی شرایط کلی هستند):
- تولید فونت لایه باز: اگر طراح فونتی خام در مرحله اتود داشته باشد کدگرافیک با دریافت هزینه (یا در نظر گرفتن درصد در صورت تمایل طراح به فروش فونت در کدگرافیک) این فونت را به یک فونت لایه باز تبدیل می کند که نوع آن توسط طراح انتخاب می شود. طراح مجاز است این فونت را به یک توسعه دهنده دیگر داده، به صورت لایه باز بفروشد یا فرایند دلخواه خود را در تعامل با کدگرافیک پیش ببرد.
- تولید تایپ فونت: یک فونت خام نیاز به دو فرد برای تبدیل به تایپ فونت دارد، فرد اول اصلاح کننده و فرد دوم توسعه دهنده است. طراح می تواند از مجموعه کدگرافیک این افراد را به دلخواه خود انتخاب کند، خود یک نفر را پیشنهاد دهد یا تمام فرایند را به ما بسپارد(با توجه به مهارت افراد، رزومه به طراح تحویل داده می شود و طراح می تواند یک نفر را برای هر دو مسئولیت انتخال کند)
بعد از گذر از فونت خام طراح در فرایند فروش مختار است که یک حالت را انتخاب کند:
- جدا کردن فونت از مجموعه کدگرافیک و اختیار کامل در رابطه با فونت.
- فروش فونت در کدگرافیک: تمامی فونت های کدگرافیک با پیشوند F متمایز می شوند (فونت های تغییر یافته که بر بیس فونت های دیگر ساخته شده اند پیشوند Fs دارند)، بعد از نامگذاری یک پرزنتر انتخاب می شوند (که می تواند طراح نیز باشد) بعد از انجام فرایند پرزنت فروش/انتشار آغاز می گردد.
پیوست 1
نام گذاری فونت بر عهده طراح است اما وی می تواند این مسئولیت را به ما بدهد.